czwartek, 27 czerwca 2013

Kultura wielkiej masy

Już od dawna mówimy  w mediach o kulturze masowej. Można rozważać to pojęcie na różne sposoby. Przede wszystkim kultura masowa dotyczy społeczeństwa, które nie ma żadnych preferencji, nie wyróżnia się niczym specjalnym oraz zbiera razem osoby prowadzące konsumpcyjny styl życia. Z drugiej strony są to osoby, które podążają ślepo za innymi, często nawet nie myśląc czy im się to opłaca czy też nie. Do mas można zaliczyć także osoby, które nie mają ukształtowanej osobowości i swojego stylu. Każdy potrzebuje wzoru do naśladowania, jednak w wypadku masy czerpią one wzór zarówno od osób żyjących naprawdę, jak i od postaci fikcyjnych zmyślonych na potrzeby serialu lub książki.


Dzisiejsze społeczeństwo ma ogromne możliwości, jednak nie w pełni je wykorzystuje. Zawsze można znaleźć jakiś impuls do działania, ale bunt mas nie nastąpi, choćby dlatego, że prowadzone konsumpcyjne życie jest dla wielu osób wygodne. Obecnie społeczeństwo cechuje się nijakością, czyli każdy chce być jak inny, ale w efekcie wszyscy są nijacy bez wyraźnych cech charakterystycznych.

Gdy tylko pojawiają się reklamy mówiące o tym, że oferowany przedmiot jest wyjątkowy i skierowany tylko do osób wyjątkowych szybko okazuje się, że sugestii reklamy ulega kilkanaście procent społeczeństwa i wszyscy oni stają się swoimi kopiami. Dzisiaj z łatwością można sterować masami za pośrednictwem mediów, które dotarły już do wszystkich. W ten sposób wiemy nie tylko co się dzieje na świecie, ale też co jest modne, co trzeba mieć czy jaki typ człowieka jest obecnie lansowany.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz